En kännsla
Jag läser teknikprogrammet. Jag har alltid varit facinerad av matte, fysik och kemi. När jag var yngre var jag ändå hyfsat bra på dessa ämnen men nu på gymnasiet har de blivit tuffare. Trots detta så är forskning och vetenskap något som jag är djupt intresserad av. På grund av att jag läser teknik ser jag mig själv som en del av allt detta. Det hade vart drömmen att vara en del av detta på en mycket större nivå. Att ha de kunskaper som dem karaktärer i dessa filmer har.
 
När jag ser filmer som The theory of everything, The imitation game och Interstellar blir jag stolt över att vara del av en värld som kommit så långt inom den vetenskapliga biten. Jag är även stolt över att tillhöra en av dem i min generation som har en liten liten chans att tillhöra något stort någon gång.
 
Missförstå mig inte. Jag går inte runt och tror att jag är ett geni på något vis. Raka motsattsen så tycker jag att jag är lite under medel bland dem som studerar teknik och naturvetenskapliga program. Men ändå på något hörn så får jag vara med och förstå allt det som sker runt omkring oss. I Interstellar så bygger väldigt mycket av handlingen på Einsteins relativitets teori. Det är något som alla inte lär sig men då jag har läst teknik har jag en grundförståelse i detta.
 
I alla dessa tre filmer så finns det ett ögonblick. Ett ögonblick av klarhet då allt släpper och svaret kommer fram. Den kännslan är bland det bästa som finns. Om man då ska jämföra med den lilla medelmåttan som jag är så upplever jag den på en helt annan nivå än de karaktärerna i filmerna. Jag upplever det när jag förstår saker inom fysiken eller matten som jag inte hade tidigare. Vid dessa ögonblick känns det som om jag är en av dem i filmerna. Som om jag är ett geni på riktigt.
 
Det är dessa ögonblick som förenar oss som älskar matte, fysik och kemi. För vissa sker dessa ögonblicken ofta, för andra sällan, för viss på en väldigt stor nivå och för andra på en väldigt liten. Trots det så förenar den kännslan oss alla. Därför, när jag ser dessa filmer, blir jag stolt över att kunna kalla mig teknist och om några månader ta studenten med en gymnasie examen från teknikprogrammet.